Home / Berichten / Persberichten / Verslag concert Cultuurboerderij Westelbeers

Verslag concert Cultuurboerderij Westelbeers

THE GUITAR CONNECTION

Ger Oosterhaven: klassieke gitaar

Daniël Antonie: klassieke gitaar

De Cultuurboerderij, 11 dec. ‘16

Van TANGO naar SPAANSE KLASSIEKEN

Inleiding

De naam The Guitar Connection staat voor de muzikale connectie tussen twee net aan het Conservatorium van Amsterdam afgestudeerde jongens uit Utrecht en het publiek met een mix van stijlen en hoogstaand gitaarwerk.

Het programma gaat gepaard met hun cd “Connecting Spanish Music” die eind jan. ’17 uitkomt en op één na allemaal eigen bewerkte nummers bevat.

www.theguitarconnection.nl

http://klassiekemuziekdeventer.nl/node/2988

Het gaat over de invloed van componist/musicoloog Felipe Pedrell (1841-1922) op de drie grote meesters van de Spaanse muziek: Isaac Albéniz (1860-1909), Enrique Granados (1867-1916) en Manuel de Falla (1876-1946).

Het einde van de 19e eeuw was een periode van romantisch nationalisme, een tijd waarin het bewustzijn van de nationale/eigen culturele identiteit toenam en daarmee de interesse in folkloristische muziek/tradities (o.a. flamenco).

Programma

Met drie tango’s wordt het concert ingezet en natuurlijk hoort daar de Argentijnse tangomuzikant, bandoneonist en componist Astor Piazzolla bij.

Enrique Granados (1867-1916)

Ook een aantal walsjes, Los Ocho Valses Poéticos (8 poëtische walsen) van de Spaanse componist/pianist Enrique Granados, met als koosnamen de ‘Spaanse Chopin’ en de ‘laatste Romanticus’, passeren de revue. Omdat ze voor piano geschreven zijn, heeft Daniel ze bewerkt tot gitaarversie.

Isaac Albeniz (1860-1909)

Ook de (meerdelige) Suite española (1886) is voor piano geschreven ter ere van de koningin van Spanje.

Net als veel van de werken van Albeniz, verbeelden deze stukken de verschillende regio’s en muzikale stijlen in Spanje. Ze zijn vaker in gitaarversie te horen dan in de oorspronkelijke pianoversie.

De delen Cádiz en Granada zijn door Ger Oosterhaven bewerkt, Asturias en Sevilla door Daniël Antonie.

Mooi te zien hoe ze elkaar steeds afwisselen van partij. Bij het stuk Cádiz heeft Daniël de leidende en Ger de ondersteunende partij, terwijl dat bij Asturias juist andersom is (zie filmpjes). Hun ingetogen plezier is aandoenlijk.

Manuel de Falla (1876-1946)

Tijd- en landgenoot Manuel de Falla was liefhebber van de autochtone Spaanse muziek, vooral de flamenco uit Andalusië. Zijn eerste belangrijke werk is de opera, ‘La Vida breve’ uit 1905. De bewerking ervan door Emilio Pujol vinden ze zo goed dat ze hem onbewerkt spelen.

Danza Ritual del Fuego (rituele vuurdans) is een bewerking van Daniël.

Het concert wordt afgesloten met The Miller’s Dance, een bewerking van Ger Oosterhaven.

Slot:

Twee gedreven, enthousiaste, natuurtalenten die volledig op elkaar zijn ingespeeld en nog veel van zich zullen laten horen.

N.B.

De ontdekking dat hun idolen Erno Voorhorst en Johannes Möller in De Cultuurboerderij hadden opgetreden (febr. en nov. 2014) is de reden dat The Guitar Connection hier ook wilde spelen. ‘Als deze topgitaristen hier optreden moet het wel een bijzondere locatie zijn’, dachten ze.

Toen Ger en Daniël hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam begonnen, voltooide Johannes Möller een tweede masteropleiding aan het Conservatorium in Amsterdam, waar hij, evenals zij, gitaar studeerde bij Lex Eisenhardt.

Aan het meest prestigieuze westerse conservatorium Royal College of Music in Londen studeerde Johannes Möller cum laude af, de kroon op zijn werk.

Toen ze hem op het Conservatorium van Amsterdam hoorden spelen waren ze zo onder de indruk dat ze niet meer zouden rusten voordat ze dat niveau zouden naderen.

Erno Voorhorst is verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en sinds 1992 wijd en zijd bekend toen hij internationaal doorbrak met de eerste prijs op het Seto-Ohashi concours in Japan.

 

(Felix Timmers, 2016)

By |13 december 2016|Categories: Persberichten|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment